Muotinäytökset ovat nykyisin tapahtumina aiempaa moninaisempia. Niiden taustalla on usein teema, jossa on mukana hyväntekeväisyys tai kampanja, jolla pyritään tuomaan tiettyä asiaa, kuten nuoria suunnittelijoita, esille. Myös muotinäytökselle asetetut tavoitteet ovat nousseet, sillä yleisö odottaa yhä upeampia ja yksilöllisempiä esityksiä. Pelkkä musiikki, kauniit mallit ja vaatteet eivät enää riitä. Näytös tarvitsee taustalleen tarinan.
Muotinäytöksen luominen alkaa teeman valinnasta
Muotinäytöksissä tavallista kansaa ihmetyttävät toisinaan villit luomukset, joita on vaikea kuvitella omaan arkeen tai juhlaan. Muotinäytöksen tyyli onkin muuttunut radikaalisti alkuvuosista, jolloin maailman tuulet ylettivät Suomeen asti.
Ensimmäisiä järjestäjiä olivat esimerkiksi Marimekko ja Kuusinen. Muotinäytösten alkuaikoina yleisölle esiteltiin tavalliseen arkeen ja juhlaan sopivaa puvustoa, nykyisin näytökset saattavat olla myös suunnittelijoiden mediahuomion hakemista, niiden tarkoitus ei ole välttämättä kaupata yksittäisiä asuja, vaan tuoda suunnittelijalle tai muotitalolle nimeä. Toisaalta muotinäytös voi myös keskittyä muiden teemojen ympärille vapaamuotoisena ohjelmanumerona, kuten kierrätys, tarharyhmät tai vanhainkoti.
Muotinäytökset voidaan jakaa eri tyyppeihin:
-
Dramatisoidut
-
Hyväntekeväisyysnäytökset
-
Heute Couture -näytökset
-
Valmisvaatenäytös
-
Tavaratalonäytös
-
Multimedianäytökset
-
Vapaamuotoiset ja muodolliset näytökset
Muotinäytöksen suunnittelu aloitetaan jo hyvissä ajoin. Sitä varten kootaan työryhmä, johon kuuluvat suunnittelijat, valomiehet, juontajat, mallit, musiikista vastaavat, maskeeraajat, kampaajat, stylistit ja pukijat. Näytöksen teemaa pohditaan ja sen ympärille rakennetaan näytös kuin näytelmä. Jokaisella on itse näytöksessä käsikirjoitukseen kuuluva paikkansa, aikansa ja esiintymishetkensä. Tulevaa näytöstä harjoitellaan niin, että se sujuu jouhevasti tosi tilanteessa. Kaikkien palojen tulee loksahtaa yhteen, jotta saadaan aikaan oikea tunnelma ja näytöksen järjestäjien viesti menee perille katsojille.
Nykyisin muotinäytöksiin hankitaan melkein aina sponsoreita, niiden avulla multimediateknologia, nimekkäät vieraat ja parhaimmat esitysareenat tulevat mahdollisiksi myös niille, jotka ovat alalla uusia tekijöitä. Työryhmän tulee kuunnella myös sponsoreiden ideoita, jotta jokainen osapuoli on tyytyväinen lopputulokseen. Nimekkäät kutsuvieraat nostavat näytöksen media-arvoa ja kiinnostus järjestäjää kohtaan kasvaa.
Markkinointi muotinäytöstä ennen ja sen jälkeen
Markkinoinnin kehittymisen myötä myös jälkimarkkinointi on ymmärretty tärkeäksi osaksi ohjelmaa. Kun lava on purettu ja näytös on ohi, alkaa jälkimarkkinointi. Tärkeille asiakkaille ja medialle lähetetään näytösmateriaalia ja näytösvideoita sekä kiitoskortit tai muut yritykselle sopivat muistutukset kiitokseksi yhteistyöstä.
Suuremman luokan näytöksen lisäksi pienempiä harrastemuotoisia muotinäytöksiä järjestetään runsaasti. Niitä toimittavat koululuokat ja harrasteryhmät kerätäkseen rahaa. Muotinäytöksen tavoite ja teema riippuu tarkoituksesta, amatööripuolella näytös voi olla vaikkapa huumoriin vivahtava, kun taas maailman kalleimmissa näytöksissä kuten Victoria’s Secretillä vuoden suurin näytös on tarkkaa työtä, jossa suunnittelu on aloitettu silloin kun edellinen näytös on ohi.