Modernia suunnittelua arkeen

Perusteellinen ja ajan kanssa tehty muotoilu ja tuotesuunnittelu ovat toimivan ja hyödyllisen tuotteen perusta jokaisella alalla, ja niin myös muodissa. Materiaalien tarkka suunnittelu ja sitä edeltävä kokeellinen työ uusien ideoiden parissa, sekä lukemattomat suunnitteluun ja ideointiin käytetyt työtunnit luovat pohjan kaikelle ennen kuin muoti tulee kuvaan mukaan tai yhtäkään vaatekappaletta ripustetaan henkariin. Ensin on tarkasti suunniteltava ja kehitettävä raaka-aineet muodin syntyyn, ja vasta sitten ne saatetaan tuottaa arkeamme helpottaviksi ja koristaviksi tuotteiksi.

Jo suunnitteluvaiheessa on kuitenkin otettava huomioon erilaiset kohderyhmät ja heidän tarpeensa. On ajateltava lastenvaatteiden vaatimaa käytännöllisyyttä ja turvallisuuttaa, ja viime aikoina on alettu kiinnittää yhä enemmän huomiota esimerkiksi pluskokoiseen muotiin ja kurveille parhaiten istuvien kankaiden ja leikkausten kehittämiseen. Jotkin merkit ovat jopa ottaneet erikoismaalikseen tällaisten mallistojen kehittämisen (lue aiheesta lisää klikkaamalla tästä), jotta muoti entistä enemmän heijastaisi nykyajan maailmaa ja sen ihmisiä. Muoti elääkin yhteiskuntamme tavoin murroksessa, missä globalisoitunut maailma ja sosiaalinen media antaa mahdollisuudet tavallisille ihmisille, tuoden muodin korkeilta näytöslavoilta katutasoon.

Muoti on modernia arjen suunnittelua

Muoti elää jatkuvassa muutoksessa, joka heijastaa ajan ja yhteiskunnan muutoksia siinä missä muutkin suunnittelun ja taiteen alat, kuten arkkitehtuuri tai maalaustaide. Muotihistoriaa tutkimalla on helppo nähdä kuinka suuret yhteiskunnalliset muutokset koetaan pukeutumisessa ja kuinka suuria viestejä sinänsä arkinen vaatekappale saattaa kantaa. Samalla muoti on kuitenkin myös syklistä ja itsetietoista: se lainaa tietoisesti aiemmilta kausilta ja nostaa esiin vanhoja klassikoita tasaisin väliajoin, kuten tekee moni muukin suunnittelun ala.

Muotia ei tulisikaan ajatella vain näytöslavoina ja suurkaupunkien mutoiviikkoina, vaikka moni trendi on niiltä saanutkin alkunsa. Pääosiltaan muoti on kuitenkin arkea. Sen suunnittelun perustavoitteena on toimia, olla mukava pitää päällä, lämmittää tai muuten sopia alueen olosuhteisiin. Sen jälkeen muodin tulee myös näyttää hyvältä ja sopia kantajansa persoonaan. Tällä hetkellä suuri trendi onkin juuri käytännöllisyys, ja monet suosivat laadukasta, vähäeleistä mutta käyttöönsä istuvaa muotia. Osittain vallitsevaan trendiin ovat johtaneet ekologisuuteen pyrkiminen ja paikallisuuden suosiminen, mutta myös globaalisaation tuoman mahdollisuuksien ja informaation tulvan voi nähdä saaneen ihmiset suosimaan tuttuja ja yksinkertaisia värejä ja muotoja.

Shoppailun uusi ulottuvuus

Informaation ja tarjonnan ylitsepursunta saa ihmiset myös panostamaan laatuun ja saamansa palvelun toimivuuteen ja shoppailukokemuksesta nauttimiseen. Nykyään muodin kestävyys ja käytännöllisyys ovat kuluttajille yhä tärkeämmässä roolissa ja nettikauppojen palvelujen kehitys on tuonut nettishoppailun myös eurooppalaisten asiakkaiden saataville. Valikoimien laajuus on helpompi rajata omien kiinnostuskohteiden mukaiseksi netissä ja erikoistenkin vaatteiden hankinta on näin helpompaa kuin kaupungilla kierrellessä. Kun erikoinenkin valikoima löytää ostajansa helposti, on suunnittelijoilla myös enemmän vapauksia työssään kun tuotteiden menekki ei ole kiinni vain yhden kaupungin asiakkaista.

Nettikauppojen toimitusajat ovat palvelujen kehittyessä lyhentyneet ja koko kokemus helpottunut huomattavasti, tehden nettishoppailusta entistä helpompaa. Myös alennusmyynnit ovat netissä paremmin kuluttajan ulottuvilla kuin ennen, jolloin alennusmyynteihin löytäminen oli sattumanvaraista.

Koko alan kehitys on edistyneen tuote- ja konseptisuunnittelun ansiota, ja helpottaa nykyään tavallisen arjen kiireissä ja takaa persoonallisempaa tyyliä helpommin – aivan kuten muodin on tarkoituskin.

Leave a Comment